Werkafspraken
1 Gegevensverstrekking en geheimhoudingsverplichting
1.1 Bij de aanvang van de werkzaamheden heeft de client alle benodigde informatie en documenten aan de bewindvoerder overhandigd die voor de dienstverlening noodzakelijk zijn.
1.2 De bewindvoerder is in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor cliënt steeds bevoegd tot het uitwisselen van alle persoonlijke en relevante informatie/gegevens van cliënt die betrekking hebben op de werkzaamheden voor cliënt.
1.3 Gegevens van de cliënt zullen worden opgenomen in een geautomatiseerd systeem van Amsterdams Beschermingsbewind.
1.4 Bewindvoerder verplicht zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van een tussen hen gesloten overeenkomst of uit andere bron heeft verkregen en waarvan zij weet, dan wel redelijkerwijs behoort te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, tenzij een wettelijke verplichting tot bekendmaking geldt.
1.5 De bewindvoerder respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk wordt behandeld. Onbevoegden krijgen geen inzicht in deze gegevens. De bewindvoerder verstrekt uit deze registratie slechts gegevens aan derden indien zulks in het belang van de client is of uit de aard van de bewindvoering voortvloeit.
2: Werkzaamheden die door bewindvoerder voor cliënt worden verricht
2.1 De werkzaamheden die de bewindvoerder verricht in het kader van beschermingsbewind zijn overeenkomstig de werkzaamheden zoals vermeld in het Burgerlijk wetboek inzake curatele, beschermingsbewind en mentorschap. Daarnaast zijn de richtlijnen van het LOVCK van toepassing.
Deze werkzaamheden bestaan o.a. uit:
- Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen en eventuele schulden
- Uitbrengen boedelverslag t.b.v. de rechtbank
- Opstellen van een overzicht van inkomsten en uitgaven (budgetplan)
- Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties
- Wijzigen van relevante gegevens bij dezelfde instanties
- Openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt
- Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van de cliënt te optimaliseren
- Aanvragen kwijtschelding lokale belastingen
- Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte
- Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering indien van toepassing
- Doorbetalen van de vaste lasten zoals opgesteld in het budgetplan
- Als doorbetaling niet lukt hierover contact opnemen met de cliënt
- Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit het budgetbeheer
- Postverwerking
- Informeren en adviseren bij juridische zaken
- Afleggen jaarlijkse rekening en verantwoording aan de rechtbank
2.2 De bewindvoerder legt ieder jaar op een door het kantongerecht vastgesteld tijdstip rekening en verantwoording af aan de cliënt. De rekening en verantwoording wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de kantonrechter. Dit vindt tevens plaats aan het einde van het bewind.
Het boekjaar van de rekening en verantwoording loopt van 1 januari tot en met 31 december.
2.3 De schulden van cliënt worden bij aanvang van de overeenkomst door bewindvoerder geïnventariseerd. De schuldeisers zullen door de bewindvoerder schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de onderbewindstelling. Er worden door de bewindvoerder niet standaard werkzaamheden verricht met betrekking tot een problematische schuldensituatie. Mochten er schulden zijn die in aanmerking komen voor schuldsanering/schuldhulpverlening en/of WSNP dan zal bewindvoerder doorverwijzen naar een desbetreffende hulpverleningsinstantie.
2.4 Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaard werkzaamheden behoren en/of gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan bewindvoerder een derde inschakelen.
3: Kosten
3.1 De tarieven voor beschermingsbewind worden jaarlijks op voorspraak van de Minister van Justitie door het landelijk overleg voorzitter civiele en kantonsectoren (LOVCK) vastgesteld. De kantonrechter bepaalt het van toepassing zijnde tarief.
Voor de kosten voor beschermingsbewind kan bijzondere bijstand worden aangevraagd. Indien het inkomen rond het bijstandsniveau ligt kan de cliënt een volledige of gedeeltelijke tegemoetkoming ontvangen van de gemeente. De bewindvoerder verzorgt deze aanvraag voor opdrachtgever indien van toepassing.
3.2 De kosten voor beschermingsbewind worden maandelijks rechtstreeks in rekening gebracht bij de cliënt en voldaan van de beheerrekening van cliënt door opdrachtnemer. Bij betaling op een andere wijze zoals hierboven omschreven moeten de kosten door cliënt zelf, binnen 14 dagen na factuurdatum, volgens de aangegeven wijze van de bewindvoerder voldaan worden. Indien de kosten bij een derde, bijvoorbeeld gemeente (bijzondere bijstand) in rekening kunnen worden gebracht, zal dit gedaan worden door bewindvoerder.
4: Bankrekening(en)
4.1 Na uitspraak van de onder bewindstelling (beschermingsbewind), zal bewindvoerder zo spoedig mogelijk een bank(beheer)rekening openen.
4.2 Op de beheerrekening zullen alle inkomsten en uitgaven van cliënt beheerd worden. Het leefgeld wordt periodiek overgemaakt op het al bestaande rekeningnummer van de cliënt of naar een nieuw bij ABN AMRO of ING te openen leefgeldrekening. De frequentie van uitbetaling wordt tussen bewindvoerder en client bij aanvang van het beschermingsbewind cq. budgetbeheer afgesproken.
4.3 Bewindvoerder werkt volgens de wettelijke bepalingen zoals deze gelden voor het openen en beheren van rekeningnummer(s).
4.4 Beheerkosten (bankpasjes, provisie e.d.) van de rekeningnummer(s) komen voor rekening van cliënt. Deze kosten worden door bewindvoerder rechtstreeks doorbelast naar cliënt en van de rekeningen van de cliënt voldaan.
4.5 De bewindvoerder faciliteert via de website www.mijnonview.nl de mogelijkheid om
bankgegevens 24 uur per dag online in te zien. De cliënt kan een begeleider machtigen om deze gegevens in te zien.
5: Verwachtingen cliënt
5.1 Cliënt geeft bij aanvang van het beschermingsbewind volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op zijn naam zijn gesteld.
5.2 Client dient wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer direct aan de bewindvoerder mede te delen.
5.3 Cliënt blijft zelf volledig verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven. De cliënt draagt er zorg voor dat de bewindvoerder steeds tijdig wordt geïnformeerd over de aard en de herkomst van zijn/haar inkomen. De cliënt dient zelf voor zijn/haar inkomen te zorgen, hetzij middels inkomen uit arbeid, inkomen uit vermogen of inkomen uit een uitkering. De cliënt overlegt vooraf met de bewindvoerder alle wijzigingen die betrekking hebben op zijn dienstverband cq. uitkering.
5.4 De cliënt dient geen (nieuwe) schulden en/of andere nieuwe verplichtingen aan te gaan dan nadat bewindvoerder hierover vooraf schriftelijke instemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening(en) en/of girorekening(en). Onder financiële verplichtingen wordt bijvoorbeeld verstaan het afsluiten van telefoonabonnementen of andere contracten, het aangaan van leningen etc.
5.5 De bewindvoerder stelt in samenspraak met de cliënt dan wel de hulpverlener een budgetplan op. De inkomsten en uitgaven van de cliënt vormen de basis voor het opstellen van het financieel plan.
5.6 Bij opstellen van het budgetplan dienen de inkomsten en uitgaven van de cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het financieel plan dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de opdrachtnemer, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de bewindvoerder hiervoor gereserveerd. Wijzigingen in het budgetplan kunnen door de bewindvoerder worden aangebracht indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit. Wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassingen van de vaste lasten en het inkomen worden door de bewindvoerder doorgevoerd in het budgetplan.
5.7 Indien bewindvoerder en de cliënt geen overeenstemming kunnen bereiken over de inhoud van het financieel plan, bepaalt bewindvoerder de inhoud van het plan.
5.8 Cliënt zorgt er voor dat alle correspondentie wekelijks per post wordt door gestuurd naar bewindvoerder, zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. Bewindvoerder verzoekt aan alle organisaties waar cliënt in financiële zin betrekkingen mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan bewindvoerder te zenden.
5.9 Cliënt dient bereikbaar te zijn telefonisch, per mail of schriftelijk.
5.10 Er zal door cliënt op welke manier dan ook geen: beledigingen, dreigingen of andere gelijksoortig gedrag naar bewindvoerder en/of medewerk(st)er(s) worden geuit.
6: Aansprakelijkheid
6.1 Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalaten die leidt tot aansprakelijkheid van bewindvoerder dan is de aansprakelijkheid van bewindvoerder steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van bewindvoerder wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de verzekeringsvoorwaarden op basis waarvan uitkering wordt gedaan.
6.2 Bewindvoerder kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden, waar bewindvoerder diensten/producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen.
6.3 Bewindvoerder kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer door het verzwijgen van relevante informatie door cliënt schade wordt geleden door cliënt. Ook is iedere aansprakelijkheid van client uitgesloten indien cliënt verplichtingen aangaat zonder medeweten en toestemming van bewindvoerder.
7. Verklaring bewindvoerder t.a.v. neveninkomsten
De bewindvoerder verklaart dat hij geen ander voordeel trekt uit zijn positie dan de beloning die hij voor zijn dienstverlening ontvangt, in het bijzonder:
a. dat hij geen giften van de opdrachtgever aanvaardt of voorafgaand aan de dienstverlening aanvaard;
b. dat hij geen goederen van de cliënt koopt;
c. dat hij geen voordeel trekt uit de uiterste wilsbeschikking die de cliënt gedurende de dienstverlening heeft gemaakt;
d. dat hij geen voordeel geniet van enige opdracht die hij aan een derde verstrekt in het kader van dienstverlening.
e. De bewindvoerder verklaart dat hij bij zijn taakvervulling uitgaat van de levensovertuiging, godsdienstige gezindheid en culturele achtergrond van de cliënt.
f. De bewindvoerder verklaart dat hij bij zijn taakvervulling, waar mogelijk, de zelfredzaamheid van de cliënt bevordert.
8. Bereikbaarheid
Amsterdams Beschermingsbewind is op de volgende manieren op werkdagen bereikbaar:
Telefoon: 020 - 7706402 (iedere werkdag van 10.00-17.00 uur)
Correspondentieadres; Postbus 74109, 1070 BC te Amsterdam
E-mail: [email protected]
Website: www.amsterdamsbewind.nl
9. Klachtenreglement
Indien er bezwaren en/of klachten zijn tegen bewindvoerder en/of medewerk(st)er(s) dient in eerste instantie gehandeld te worden volgens de door de bewindvoerder ter beschikking gestelde klachtenreglement.
1 Gegevensverstrekking en geheimhoudingsverplichting
1.1 Bij de aanvang van de werkzaamheden heeft de client alle benodigde informatie en documenten aan de bewindvoerder overhandigd die voor de dienstverlening noodzakelijk zijn.
1.2 De bewindvoerder is in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor cliënt steeds bevoegd tot het uitwisselen van alle persoonlijke en relevante informatie/gegevens van cliënt die betrekking hebben op de werkzaamheden voor cliënt.
1.3 Gegevens van de cliënt zullen worden opgenomen in een geautomatiseerd systeem van Amsterdams Beschermingsbewind.
1.4 Bewindvoerder verplicht zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van een tussen hen gesloten overeenkomst of uit andere bron heeft verkregen en waarvan zij weet, dan wel redelijkerwijs behoort te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, tenzij een wettelijke verplichting tot bekendmaking geldt.
1.5 De bewindvoerder respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk wordt behandeld. Onbevoegden krijgen geen inzicht in deze gegevens. De bewindvoerder verstrekt uit deze registratie slechts gegevens aan derden indien zulks in het belang van de client is of uit de aard van de bewindvoering voortvloeit.
2: Werkzaamheden die door bewindvoerder voor cliënt worden verricht
2.1 De werkzaamheden die de bewindvoerder verricht in het kader van beschermingsbewind zijn overeenkomstig de werkzaamheden zoals vermeld in het Burgerlijk wetboek inzake curatele, beschermingsbewind en mentorschap. Daarnaast zijn de richtlijnen van het LOVCK van toepassing.
Deze werkzaamheden bestaan o.a. uit:
- Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen en eventuele schulden
- Uitbrengen boedelverslag t.b.v. de rechtbank
- Opstellen van een overzicht van inkomsten en uitgaven (budgetplan)
- Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties
- Wijzigen van relevante gegevens bij dezelfde instanties
- Openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt
- Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van de cliënt te optimaliseren
- Aanvragen kwijtschelding lokale belastingen
- Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte
- Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering indien van toepassing
- Doorbetalen van de vaste lasten zoals opgesteld in het budgetplan
- Als doorbetaling niet lukt hierover contact opnemen met de cliënt
- Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit het budgetbeheer
- Postverwerking
- Informeren en adviseren bij juridische zaken
- Afleggen jaarlijkse rekening en verantwoording aan de rechtbank
2.2 De bewindvoerder legt ieder jaar op een door het kantongerecht vastgesteld tijdstip rekening en verantwoording af aan de cliënt. De rekening en verantwoording wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de kantonrechter. Dit vindt tevens plaats aan het einde van het bewind.
Het boekjaar van de rekening en verantwoording loopt van 1 januari tot en met 31 december.
2.3 De schulden van cliënt worden bij aanvang van de overeenkomst door bewindvoerder geïnventariseerd. De schuldeisers zullen door de bewindvoerder schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de onderbewindstelling. Er worden door de bewindvoerder niet standaard werkzaamheden verricht met betrekking tot een problematische schuldensituatie. Mochten er schulden zijn die in aanmerking komen voor schuldsanering/schuldhulpverlening en/of WSNP dan zal bewindvoerder doorverwijzen naar een desbetreffende hulpverleningsinstantie.
2.4 Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaard werkzaamheden behoren en/of gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan bewindvoerder een derde inschakelen.
3: Kosten
3.1 De tarieven voor beschermingsbewind worden jaarlijks op voorspraak van de Minister van Justitie door het landelijk overleg voorzitter civiele en kantonsectoren (LOVCK) vastgesteld. De kantonrechter bepaalt het van toepassing zijnde tarief.
Voor de kosten voor beschermingsbewind kan bijzondere bijstand worden aangevraagd. Indien het inkomen rond het bijstandsniveau ligt kan de cliënt een volledige of gedeeltelijke tegemoetkoming ontvangen van de gemeente. De bewindvoerder verzorgt deze aanvraag voor opdrachtgever indien van toepassing.
3.2 De kosten voor beschermingsbewind worden maandelijks rechtstreeks in rekening gebracht bij de cliënt en voldaan van de beheerrekening van cliënt door opdrachtnemer. Bij betaling op een andere wijze zoals hierboven omschreven moeten de kosten door cliënt zelf, binnen 14 dagen na factuurdatum, volgens de aangegeven wijze van de bewindvoerder voldaan worden. Indien de kosten bij een derde, bijvoorbeeld gemeente (bijzondere bijstand) in rekening kunnen worden gebracht, zal dit gedaan worden door bewindvoerder.
4: Bankrekening(en)
4.1 Na uitspraak van de onder bewindstelling (beschermingsbewind), zal bewindvoerder zo spoedig mogelijk een bank(beheer)rekening openen.
4.2 Op de beheerrekening zullen alle inkomsten en uitgaven van cliënt beheerd worden. Het leefgeld wordt periodiek overgemaakt op het al bestaande rekeningnummer van de cliënt of naar een nieuw bij ABN AMRO of ING te openen leefgeldrekening. De frequentie van uitbetaling wordt tussen bewindvoerder en client bij aanvang van het beschermingsbewind cq. budgetbeheer afgesproken.
4.3 Bewindvoerder werkt volgens de wettelijke bepalingen zoals deze gelden voor het openen en beheren van rekeningnummer(s).
4.4 Beheerkosten (bankpasjes, provisie e.d.) van de rekeningnummer(s) komen voor rekening van cliënt. Deze kosten worden door bewindvoerder rechtstreeks doorbelast naar cliënt en van de rekeningen van de cliënt voldaan.
4.5 De bewindvoerder faciliteert via de website www.mijnonview.nl de mogelijkheid om
bankgegevens 24 uur per dag online in te zien. De cliënt kan een begeleider machtigen om deze gegevens in te zien.
5: Verwachtingen cliënt
5.1 Cliënt geeft bij aanvang van het beschermingsbewind volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op zijn naam zijn gesteld.
5.2 Client dient wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer direct aan de bewindvoerder mede te delen.
5.3 Cliënt blijft zelf volledig verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven. De cliënt draagt er zorg voor dat de bewindvoerder steeds tijdig wordt geïnformeerd over de aard en de herkomst van zijn/haar inkomen. De cliënt dient zelf voor zijn/haar inkomen te zorgen, hetzij middels inkomen uit arbeid, inkomen uit vermogen of inkomen uit een uitkering. De cliënt overlegt vooraf met de bewindvoerder alle wijzigingen die betrekking hebben op zijn dienstverband cq. uitkering.
5.4 De cliënt dient geen (nieuwe) schulden en/of andere nieuwe verplichtingen aan te gaan dan nadat bewindvoerder hierover vooraf schriftelijke instemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening(en) en/of girorekening(en). Onder financiële verplichtingen wordt bijvoorbeeld verstaan het afsluiten van telefoonabonnementen of andere contracten, het aangaan van leningen etc.
5.5 De bewindvoerder stelt in samenspraak met de cliënt dan wel de hulpverlener een budgetplan op. De inkomsten en uitgaven van de cliënt vormen de basis voor het opstellen van het financieel plan.
5.6 Bij opstellen van het budgetplan dienen de inkomsten en uitgaven van de cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het financieel plan dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de opdrachtnemer, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de bewindvoerder hiervoor gereserveerd. Wijzigingen in het budgetplan kunnen door de bewindvoerder worden aangebracht indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit. Wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassingen van de vaste lasten en het inkomen worden door de bewindvoerder doorgevoerd in het budgetplan.
5.7 Indien bewindvoerder en de cliënt geen overeenstemming kunnen bereiken over de inhoud van het financieel plan, bepaalt bewindvoerder de inhoud van het plan.
5.8 Cliënt zorgt er voor dat alle correspondentie wekelijks per post wordt door gestuurd naar bewindvoerder, zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. Bewindvoerder verzoekt aan alle organisaties waar cliënt in financiële zin betrekkingen mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan bewindvoerder te zenden.
5.9 Cliënt dient bereikbaar te zijn telefonisch, per mail of schriftelijk.
5.10 Er zal door cliënt op welke manier dan ook geen: beledigingen, dreigingen of andere gelijksoortig gedrag naar bewindvoerder en/of medewerk(st)er(s) worden geuit.
6: Aansprakelijkheid
6.1 Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalaten die leidt tot aansprakelijkheid van bewindvoerder dan is de aansprakelijkheid van bewindvoerder steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van bewindvoerder wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de verzekeringsvoorwaarden op basis waarvan uitkering wordt gedaan.
6.2 Bewindvoerder kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden, waar bewindvoerder diensten/producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen.
6.3 Bewindvoerder kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer door het verzwijgen van relevante informatie door cliënt schade wordt geleden door cliënt. Ook is iedere aansprakelijkheid van client uitgesloten indien cliënt verplichtingen aangaat zonder medeweten en toestemming van bewindvoerder.
7. Verklaring bewindvoerder t.a.v. neveninkomsten
De bewindvoerder verklaart dat hij geen ander voordeel trekt uit zijn positie dan de beloning die hij voor zijn dienstverlening ontvangt, in het bijzonder:
a. dat hij geen giften van de opdrachtgever aanvaardt of voorafgaand aan de dienstverlening aanvaard;
b. dat hij geen goederen van de cliënt koopt;
c. dat hij geen voordeel trekt uit de uiterste wilsbeschikking die de cliënt gedurende de dienstverlening heeft gemaakt;
d. dat hij geen voordeel geniet van enige opdracht die hij aan een derde verstrekt in het kader van dienstverlening.
e. De bewindvoerder verklaart dat hij bij zijn taakvervulling uitgaat van de levensovertuiging, godsdienstige gezindheid en culturele achtergrond van de cliënt.
f. De bewindvoerder verklaart dat hij bij zijn taakvervulling, waar mogelijk, de zelfredzaamheid van de cliënt bevordert.
8. Bereikbaarheid
Amsterdams Beschermingsbewind is op de volgende manieren op werkdagen bereikbaar:
Telefoon: 020 - 7706402 (iedere werkdag van 10.00-17.00 uur)
Correspondentieadres; Postbus 74109, 1070 BC te Amsterdam
E-mail: [email protected]
Website: www.amsterdamsbewind.nl
9. Klachtenreglement
Indien er bezwaren en/of klachten zijn tegen bewindvoerder en/of medewerk(st)er(s) dient in eerste instantie gehandeld te worden volgens de door de bewindvoerder ter beschikking gestelde klachtenreglement.